Skip to main content

December

1.-18.

Rasmus Bjergs Juleshow

Vi bringer julehyggen rundt i hele landet

Køb billetter

6.-14.

Familie julekoncert

Korforløb i Viborg og Roskilde med afsluttende julekoncert for hele familie

29.

TV2 Charlie Nytårsshow

Kom med som publikum når vi optager et stort nytårsshow i Vejle Musikteater. Koncerten sendes efterfølgende på TV2 Charlie

Køb billetter

Januar

11.-15.

En aften med Andersen

Per Vers, Bisse, Katinka, Bodil Jørgensen og Rasmus Dissing fortolker Benny Andersen

Køb billetter

21.

Orfeo ed Euridice

Haydns mytiske opera i koncertversion dirigeret af Adam Fischer

Køb billetter

22.

Koncert i Esterhazy, Eisenstadt

Vi giver koncert på slottet i Esterhazy, hvor Haydn komponerede meget af sin musik. Koncerten dirigeres af Adam Fischer med solist Emöke Baráth. Vi spiller værker af både Haydn og Mozart.

24.

Orfeo i Theater an der Wien

Efter den danske opførelse af Orfeo, rejser vi til Wien for at gentage koncerten på det historiske operahus Theater an der Wien

De Magiske Musikkapper

For de mindste

3 til 6 år

Fag

Musik, sang og bevægelse

Koncerten er bygget op som en historie, hvor børnene skal hjælpe Tante Musika med at opklare mysteriet om den forsvundne melodi. Sammen tager de på en magisk musikrejse og musikere fra Danmarks Underholdningsorkester hjælper dem på vej med deres fortryllende musik. Børnene medbringer deres egne bamser, som med hver sin musikkappe på får magiske kræfter, når musikken begynder at spille. Kappen har børnene klippet ud og pyntet sammen med pædagogerne inden koncerten.

De Magiske Musikkapper henvender sig til de mellemstore og store børnehavebørn (3-6 år). Børn og bamser får bl.a. brug for at synge, hoppe, danse, spille, flyve og kunne magiske trylleformularer for at finde frem til melodien. Der vil være sange, de kender (f.eks. Se, min kjole og Lille Peter Edderkop) og nye sange, de lærer (Den magiske kappesang og Node-regn) sammen med de voksne i børnehaven. Undervejs lytter de til musik skrevet af store, klassiske komponister. Til slut opklares mysteriet og børnene kan nu putte deres bamser og synge en godnatsang for dem – inden koncerten slutter.

Et klassisk musikforløb i børnehaven

1) Introduktion til klassisk musik i børnehøjde – for det voksne personale:
Et seminar for de medvirkende daginstitutioners personale om brugen af den klassiske musik i dagligdagen i institutionerne og om forskellige måder, man kan lytte til musikken på sammen med børnene. Vi kommer ind på, hvilken effekt musikken har på børnene og deres udvikling, når de får den klassiske musik med sig, fra de er små

2) Forberedelse i børnehaven – varetaget af det pædagogiske personale:
For at børnene bliver fortrolige med det, de skal møde, kan pædagogerne øve sangene med dem til små børne-musikvideoer, der enten kan ses med børnene eller bare lyttes til. Det tilhørende undervisningsmateriale downloades sammen med skabelonen til den Magiske Musikkappe, som derefter udklippes i karton eller stof og pyntes. Det anbefales at der arbejdes med materialet sammen med børnene ca. 3 uger før selve koncerten.

3) Besøg af en musiker i børnehaven
I dagene op til koncerten kommer en af musikerne som børnene møder til koncerten forbi institutionen og møder børnene og viser dem sit instrument. Dette gør at børnene får et mere personligt forhold til musikeren til koncerten og derved får en endnu stærkere oplevelse.

4) Afsluttende koncert
Det hele kulminerer med en stemningsfuld og interaktiv bamsekoncert i børnehøjde, hvor musikere fra Danmarks Underholdningsorkester og Tante Musika tager børnene med ind i fortællingen. Børnene og deres bamser er aktive deltagere hele vejen og ved fælles hjælp finder de den forsvundne melodi.

Børnene beholder selvfølgelig bamsernes musikkapper bagefter. Derudover kan sangene downloades til lytning derhjemme.

Der er fokus på den magi, musik kan være med til at skabe gennem en fælles musikalsk oplevelse med dialogisk fortælling, sang, bevægelse og instrumentdemonstration. Børnene er aktive deltagere under hele koncerten. Undervejs i historien hører børnene om instrumenter, noder og om musikalske termer som ’dur’ og ’mol’. De lærer at lytte til musikken og er selv med til at udføre den til koncerten.