Skip to main content

Glæd jer til

22. feb. - 24. mar.

Danmarksturné med Tv-2

Sammen med TV-2 besøger vi 13 byer i hele landet

Se spilletider

31. mar. - 19. apr.

Græsset er grønnere

En helt ny opera komponeret af Oh Land og Adi Zukanovic. Præsenteres i samarbejde med Den Fynske Opera.

Se spilletider

2. - 3. april

Mozarts Requiem med Herning Kirkes Drengekor

Oplev Mozarts Requiem i Aalborg og Odense

Se spilletider

14. og 18. april

Sankt Annæ Pigekor

Nyt værk af den danske komponist Lil Lacy

Se spilletider

2. juli

Sommerkoncert i Tivolis Koncertsal

Sæt kryds i kalenderen 2. juli. Billetsalget begynder 9. marts.

Køb billetter

1. sep - 3. sep

Haydn Festival

3 dage med koncerter og events i Konservatoriets Koncertsal

Se spilletider

30. nov - 17. dec

Juleshowet med Burhan G

Traditionen tro tager Burhan G og Danmarks Underholdningsorkester på juleturné med et stort musikalsk show. Oplev hits som ’Tinka’, ‘Jeg i live’ og ‘Kalder mig hjem’.

Se spilletider

Mozart

i Midten

Målgruppen

4. – 6. klasse / 7. – 8. musikvalgfag

Fag

Musik og dansk

Eleverne får mulighed for at fordybe sig i historien om vidunderbarnet Mozart, der komponerede sit første musikstykke som femårig og turnerede hele Europa rundt og optrådte for konger og fyrster. I stedet for at gå i skole blev han undervist af sin mor og far. Han talte flydende tysk, italiensk og fransk inden han blev teenager. Som 17-årig fik han fast job som komponist hos ærkebiskoppen i Salzburg og så gik det derudad med 22 operaer, 55 symfonier og 23.000 stykker nodepapir med færdigskrevet musik.

Udover det musikhistoriske får eleverne også viden om formforløb og centrale fagord og begreber som dur og mol, taktarter, solfege (do-re-mi) og dynamiske betegnelser (forte, piano, allegro). De lærer rytmer, form og dansetrin i henhold til fælles mål for faget musik.

Desuden skaber eleverne deres egne raptekster om Mozart, som samles i ét stort værk – redigeret og sammensat af rapperen Kasper Spez – og som opføres til afslutningskoncerten hvor eleverne oplever suset fra et klassisk orkester og får lov at opføre deres tekster sammen med Danmarks Underholdningsorkester.

Hele processen bliver kyndigt guidet af Tante Musika alias sanger og skuespiller Christine Skou.

Musikforløb med Tante Musika

Mozart i Midten

1) Undervisning i klassen – varetaget af egen lærer
3 videooplæg à 10-20 minutter med tilhørende undervisningsmateriale stilles til rådighed. Hver video introducerer et emne og klassen anbefales at arbejde med emnerne i 1 lektion om ugen – med start ca. 3 uger før workshop.

Video 1: Vidunderbarnet Mozart
Musikhistorie: intro til Mozart, hvem var han? Hvordan var det at være vidunderbarn i 1700-tallet?

Video 2: Tricks, Tempi og Tryllerier
Musikforståelse: Gennemgang af Mozarts musik – hvordan er den sat sammen? Hvilke ”tricks” bruger Mozart, musikalske ”lag”, forskellen på dur og mol. Her introduceres eleverne til solfege og hvordan man bruger det på en sjov måde.

Video 3: Eine Kleine Rapmuzik
Skaben: Mozart i dag – kan vi bruge ham til noget? Kan man rappe til Mozarts musik? Det har vi tænkt os at udfordre eleverne i!

2) Workshop på skolen – med Tante Musika (Christine Skou)
1 workshop på 90 minutters varighed. Her øver eleverne intensivt sammen med Christine Skou det, de skal medvirke i til koncerten. De arbejder med musikforståelse og aktiv lytning, danser rokoko-disco, afprøver deres ny-skrevne rap og synger Mozart-sange og introduceres til den kommende koncert med Danmarks Underholdningsorkester.

Elevantal: 3-6 klasser pr workshop (max 150 børn)

3) Koncert med Danmarks Underholdningsorkester
Det hele kulminerer med et visuelt brag af en koncert for de deltagende klasser, hvor børnene er aktivt medvirkende sammen med Danmarks Underholdningsorkester og Christine Skou. Her oplever børnene instrumenter, musik og opera, de har lært at kende i forløbet – og andre kompositioner af Mozart – i en storslået lys-opsætning og med sjove acts undervejs. De synger med på Mozarts musik og rapper deres egne tekster sammen med orkesteret. Koncerten varer ca. 1 time.

  • Musikoplevelse og musikforståelse
  • Instrumentkendskab
  • Skabende processer
  • Aktiv lytning
  • Kendskab til musikalske fagudtryk
  • Kendskab til klassiske værker og deres komponister
  • Live-koncert
  • Musikalsk udøven

Denne her mulighed for at lære om klassisk musik er helt enestående.

Lærer

Hele forløbet har været fantastisk! Videoer og materiale har været nemme at gå til og superinspirerende i deres form og indhold.

Lærer

Det var magisk!

Elever

Det her – det kunne man mærke!

Elever

Forløbet har lært mig, at jeg kan bruge den klassiske musik derhjemme, når jeg skal slappe af og få ro på.

Elever