Målrettet: 4. – 6. klasse / 7. – 8. musikvalgfag
Målgruppe
4. – 6. klasse
7. – 8. musikvalgfag
Fag
Musik, dansk
Forløb
Forberedelse
Workshop på skolen
Koncert i koncertsal
Eleverne får mulighed for at fordybe sig i historien om vidunderbarnet Mozart
Han komponerede sit første musikstykke som femårig, og turnerede hele Europa rundt og optrådte for konger og fyrster. I stedet for at gå i skole blev han undervist af sin mor og far. Han talte flydende tysk, italiensk og fransk inden han blev teenager. Som 17-årig fik han fast job som komponist hos ærkebiskoppen i Salzburg og så gik det derudad med 22 operaer, 55 symfonier og 23.000 stykker nodepapir med færdigskrevet musik.
Udover det musikhistoriske får eleverne også viden om formforløb og centrale fagord og begreber som dur og mol, taktarter, solfege (do-re-mi) og dynamiske betegnelser (forte, piano, allegro). De lærer rytmer, form og dansetrin i henhold til fælles mål for faget musik. Desuden skaber eleverne deres egne raptekster om Mozart, som samles i ét stort værk – redigeret og sammensat af rapperen Kasper Spez – og som opføres til afslutningskoncerten hvor eleverne oplever suset fra et klassisk orkester og får lov at opføre deres tekster sammen med Danmarks Underholdningsorkester. Hele processen bliver kyndigt guidet af Tante Musika.
Opfyldte læringsmål for faget musik
- Musikoplevelse og musikforståelse
- Instrumentkendskab
- Skabende processer
- Aktiv lytning
- Kendskab til musikalske fagudtryk
- Kendskab til klassiske værker og deres komponister
- Live-koncert
- Musikalsk udøven
1.
Undervisning i klassen – varetaget af egen lærer. Tre videooplæg à 10-20 minutter med tilhørende undervisningsmateriale stilles til rådighed. Hver video introducerer et emne og klassen anbefales at arbejde med emnerne i 1 lektion om ugen – med start ca. 3 uger før workshop.
Video 1: Vidunderbarnet Mozart
Musikhistorie: intro til Mozart, hvem var han? Hvordan var det at være vidunderbarn i 1700-tallet?
Video 2: Tricks, Tempi og Tryllerier
Musikforståelse: Gennemgang af Mozarts musik – hvordan er den sat sammen? Hvilke ”tricks” bruger Mozart, musikalske ”lag”, forskellen på dur og mol. Her introduceres eleverne til solfege og hvordan man bruger det på en sjov måde.
Video 3: Eine Kleine Rapmuzik
Skaben: Mozart i dag – kan vi bruge ham til noget? Kan man rappe til Mozarts musik? Det har vi tænkt os at udfordre eleverne i!
2.
Workshop på skolen – med Tante Musika. 1 workshop på 90 minutters varighed. Her øver eleverne intensivt sammen med Christine Skou det, de skal medvirke i til koncerten. De arbejder med musikforståelse og aktiv lytning, danser rokoko-disco, afprøver deres ny-skrevne rap og synger Mozart-sange og introduceres til den kommende koncert med Danmarks Underholdningsorkester.
Elevantal: 3-6 klasser pr workshop (max 150 børn)
3.
Koncert med Danmarks Underholdningsorkester. Det hele kulminerer med et visuelt brag af en koncert for de deltagende klasser, hvor børnene er aktivt medvirkende sammen med Danmarks Underholdningsorkester og Christine Skou. Her oplever børnene instrumenter, musik og opera, de har lært at kende i forløbet – og andre kompositioner af Mozart – i en storslået lys-opsætning og med sjove acts undervejs. De synger med på Mozarts musik og rapper deres egne tekster sammen med orkesteret. Koncerten varer ca. 1 time.
Undervisningsmateriale:
Video 1:
Vidunderbarnet Mozart
Video 2:
Mozarts musik
Video 3:
Eine Kleine Rapmuzik
Ekstra:
Alfabetsangen på Solfa-tegn
Langsom version af Alfabet sangen
ABC Sangen
Symfoni nr. 40 – uden introduktion
Symfoni nr. 40 – med introduktion
Symfoni nr. 29
fra starten til og med 7:50