Målrettet: 3. – 6 år.
Målgruppe
3 – 6 år
Fag
Musik, sang og bevægelse
Forløb
Forberedelse
Musikerbesøg i institutionen
Koncert i koncertsal
Børnene skal hjælpe Tante Musika med at opklare mysteriet om den forsvundne melodi
Børnene medbringer deres egne bamser, som med hver sin musikkappe på får magiske kræfter, når musikken begynder at spille.
Kappen har børnene klippet ud og pyntet sammen med pædagogerne inden koncerten. Børnene synger med på kendte og nye børnesange, lærer om instrumenter og deltager aktivt i koncerten.
Ændring, krop og sprog
Der er fokus på den magi, musik kan være med til at skabe gennem en fælles musikalsk oplevelse med dialogisk fortælling, sang, bevægelse og instrumentdemonstration. Børnene er aktive deltagere under hele koncerten. Undervejs i historien hører børnene om instrumenter, noder og om musikalske termer som ’dur’ og ’mol’. De lærer at lytte til musikken og er selv med til at udføre den til koncerten.
Efterspil
Børnene beholder selvfølgelig bamsernes musikkapper bagefter. Derudover kan sangene downloades til lytning derhjemme.
De Magiske Musikkapper henvender sig til de mellemstore og store børnehavebørn (3-6 år)
Børn og bamser får bl.a. brug for at synge, hoppe, danse, spille, flyve og kunne magiske trylleformularer for at finde frem til melodien. Der vil være sange, de kender (f.eks. Se, min kjole og Lille Peter Edderkop) og nye sange, de lærer (Den magiske kappesang og Node-regn) sammen med de voksne i børnehaven. Undervejs lytter de til musik skrevet af store, klassiske komponister. Til slut opklares mysteriet og børnene kan nu putte deres bamser og synge en godnatsang for dem – inden koncerten slutter.
Om De Magiske Musikkapper
Playliste
- 1: De Magiske Musikkapper – Hele historien 28:19
- 2: Carl Nielsen, Blæserkvintet Opus 43, 2. sats
- 3: György Ligeti, 6 Bagateller for blæserkvintet, 1.sats
- 4: György Ligeti, 6 Bagateller for blæserkvintet, 2.sats
- 5: Claude Debussy, Petit Suite, 1. En bateau (i en båd), 1. sats, arr.: Gordon Davies
- 6: Se, min kappe, tekst og melodi: Gunnar Nyborg Jensen, arr.:Jesper Riis
- 7: Lille Peter Edderkop, arr. Jesper Riis
- 8: Den Magiske Kappesang, melodi og tekst: Christine Skou, arr.: Jesper Riis
- 9: Noderegn, melodi og tekst: Christine Skou, arr.: Jesper Riis
Medvirkende: Fortæller og sang: Christine Skou, fløjte: Dora Seres, obo: Radi Radev, klarinet: Jonas Frølund, horn: Constantin Glaner. Lydproduktion: Lars C. Bruun. Indspillet i Øksnehallen, november 2020.
Gå på opdagelse
Video 1
DIY Musikkappe – lav din egen musikkappe
Video 2
Syngevideo: Se, min kappe!
Video 3
Introduktion til Den magiske kappesang
Video 4
Syngevideo: Den magiske kappesang
Video 5
Syngevideo: Lille Peter Edderkop
Video 6
Introduktion til Noderegn
1.
Introduktion til klassisk musik i børnehøjde – for personalet: Et seminar for de medvirkende daginstitutioners personale om brugen af den klassiske musik i dagligdagen i institutionerne og om forskellige måder, man kan lytte til musikken på sammen med børnene. Vi kommer ind på, hvilken effekt musikken har på børnene og deres udvikling, når de får den klassiske musik med sig, fra de er små.
2.
Forberedelse i børnehaven – varetaget af det pædagogiske personale: For at børnene bliver fortrolige med det, de skal møde, kan pædagogerne øve sangene med dem til små børne-musikvideoer, der enten kan ses med børnene eller bare lyttes til. Det tilhørende undervisningsmateriale downloades sammen med skabelonen til den Magiske Musikkappe, som derefter udklippes i karton eller stof og pyntes. Det anbefales at der arbejdes med materialet sammen med børnene ca. 3 uger før selve koncerten.
3.
Besøg af en musiker i børnehaven: I dagene op til koncerten kommer en af musikerne som børnene møder til koncerten forbi institutionen og møder børnene og viser dem sit instrument. Dette gør at børnene får et mere personligt forhold til musikeren til koncerten og derved får en endnu stærkere oplevelse.
4.
Afsluttende koncert: Det hele kulminerer med en stemningsfuld og interaktiv bamsekoncert i børnehøjde, hvor musikere fra Danmarks Underholdningsorkester og Tante Musika tager børnene med ind i fortællingen. Børnene og deres bamser er aktive deltagere hele vejen og ved fælles hjælp finder de den forsvundne melodi.