Danmarks Underholdningsorkester lancerer stor satsning over for erhvervslivet

15 | Sep | 2021

Danmarks Underholdningsorkester har en klar ambition: At blive dansk erhvervslivs foretrukne kulturelle partner. Det hæderkronede orkester har hyret en stærk profil fra sportsverdenen, som skal stå i spidsen for den nye satsning. Foruden en vifte af partnerskabsmuligheder lancerer orkestret også en workshop i fællesskab med en topleder fra medicinalindustrien.

I sportens verden har man i mange år præsenteret erhvervslivet for tiltalende og innovative partnerskabsmuligheder, der går langt udover de klassiske sponsorater. Men villigheden til at gå erhvervslivet i møde er typisk mindre hos kunstnere og kulturaktører, og derfor halter kulturens verden en smule efter.

Dén tendens vil Danmarks Underholdningsorkester lave om på. Derfor lanceres nu en stor satsning, som har til formål at gøre orkestret til dansk erhvervslivs foretrukne kulturelle partner.

Satsningen består af to overordnede elementer:

  • En vifte af attraktive partnerskabsmuligheder, som ikke blot rummer de traditionelle eksponeringsmuligheder og VIP-billetter, men også en vifte af aktiviteter, der direkte involverer orkestrets medlemmer og chefdirigent Adam Fischer. Hertil kommer stærke muligheder for networking og pleje af kunder og ansatte.
  • En helt ny workshop, Harmoni & samspil i organisationer, som faciliteres af orkestrets direktør, Andreas Vetö, sammen med Rikke Fog fra Rubin Medical. Udover at være topleder i medicinalindustrien – og dermed en stærk repræsentant for erhvervslivet – har Fog også en master i socialpsykologi, kommunikation og læring.

Erhvervslivet kan lære en masse af et symfonisk orkester

Fællestrækket for alle de aktiviteter, som den nye satsning rummer, er den grundlæggende erkendelse, at erhvervslivet kan lære en masse af et professionelt symfonisk orkester.

”Der er en helt særlig organisationsdynamik mellem dirigent og orkester, som udgør en inspirerende parallel til erhvervsvirksomheder og forholdet mellem ledere og medarbejdere. Desuden rummer musikken, vi spiller, et noget nær uudtømmeligt socialt potentiale, som vi også vil udfolde i både vores partnerskaber og workshops,” forklarer Andreas Vetö og fortsætter:

”Endelig har vi også fokus på at gøre op med de fordomme, som man i samfundet tit har omkring et klassisk orkester. Mange tror, at det bare er 40 mennesker, der sidder i jakkesæt og klimprer i takt. Men på mange måder minder Danmarks Underholdningsorkester snarere om et professionelt sportshold, der gang på gang skal levere udfordrende toppræstationer – hvis altså dynamikken skal fungere og det samlede resultat skal imponere. Det er en pointe, der får de fleste erhvervsfolk til at stoppe op og blive nysgerrige efter at høre mere.”

Stærk profil fra sportens verden står i spidsen for den nye satsning

Til at stå i spidsen for den nye satsning har Danmarks Underholdningsorkester ansat en stærk profil, Mikael Overgaard, som netop har opbygget sin erfaring fra sportens verden.

Overgaard har gennem tre årtier arbejdet med partnerskaber til gavn for dansk elitefodbold – herunder partnerskaber med både herrelandsholdet i fodbold og Superligaen, ligesom han har etableret erhvervsklubber og forskellige projekter for børn og unge.

Hos Danmarks Underholdningsorkester får han titlen som partnerskabsansvarlig, og Andreas Vetö udtaler følgende:

”Jeg har virkelig glædet mig til at få Mikael med på vores hold. Han har i dén grad bevist, hvordan man skaber stærke relationer til erhvervslivet. Derfor bliver det en fornøjelse at opleve, hvordan hans mangeårige erfaring kommer til at udfolde sig i regi af Danmarks Underholdningsorkester.”

Mikael Overgaard ser frem til de nye udfordringer og fortæller følgende om den opgave, han står overfor:

”På samme måde som det er attraktivt for virksomheder at have en tilknytning til et sportshold, vil det at have en tæt og værdibåret relation til Danmarks Underholdningsorkester også være indbydende for en bred vifte af erhvervsvirksomheder. Det bliver en spændende opgave at løse, og jeg ser frem til at udvikle partnerskaber, som skaber værdi for både orkestret og virksomhederne.”

Vil gøre virksomheder mere kreative og dynamiske

Orkestrets økonomiske fundament består i dag af en statsbevilling, kombineret med bidrag fra fonde samt orkestrets egenindtjening.

Det nye fokus på partnerskaber med erhvervslivet vil bidrage til et økonomisk løft. Men som Andreas Vetö påpeger, er det langt fra kun økonomien, der er motivationen bag den nye satsning:

”Vi brænder virkelig for at få en tættere relation til erhvervslivet, for vi tror på, at vi ligger inde med en masse fantastisk viden og inspiration, som på en helt enestående måde kan gøre virksomheder mere kreative og dynamiske. Desuden er vi inderst inde jo alle sammen musikelskere, som altid står på spring for at dele den musikalske begejstring med nye mennesker – og for os udgør erhvervslivet et både spændende og udfordrende publikum, som vi er fast besluttede på at overvinde.”

Læs mere her.