Dødens toner


  • Dato: 31. Okt
  • Tid: kl. 19.30
  • Sted: Det Kongelige Teater

Program:
Johannes Brahms: Tragisk Ouverture, op. 81.
Franz Schubert: Symphony no. 4 i c-mol, ‘Den tragiske’
Gabriel Fauré: Requiem, op. 48

Allehelgen er en tid, hvor vi mindes de døde og ifølge gammel tro er allertættest på dem. Til koncerten ’Dødens Toner’ bliver sorgen og døden sat i centrum gennem noget af den utroligt smukke kunst, der er skrevet om den. Aftenen vil både byde på storladen og dramatisk musik fra romantikken samt blide, næsten gennemsigtige toner i Faurés Requiem. Som spejling af musikken, bliver der læst uddrag højt fra Naja Marie Aidts mesterværk Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage, hvor forfatteren udtrykker sorgen over sin søns død. De gyldne vægge på Det Kgl. Teaters Gamle Scene vil danne ramme om aftenen.

Brahms navngav selv sin Tragisk Ouverture, der indleder koncerten, efter den turbulente og dramatiske karakter, der præger musikken. Også Schuberts Symfoni nr. 4 har fået titlen ’Den tragiske’ af komponisten selv. Efter de to romantiske storværker præsenteres Gabriel Faurés Requiem – en dødsmesse fra slutningen af 1800-tallet, som komponisten selv skrev om: “mit Requiem er fra start til slut båret af en menneskelig følelse af fortrøstning og tillid til den evige hvile”. Han fravalgte bevidst den traditionelle dramatiske Dies Irae-tekst om dommedagens pinsler og skabte i stedet et værk, der er overraskende lyst og blidt. Musikken opføres sammen med koret Lille MUKO og solisterne Sofie Elkjær Jensen (sopran) og Aleksander Nohr (baryton), som er to af den unge generations lysende operastjerner.

Koncerten dirigeres af den 33-årige fremadstormende dirigent, Christoph Koncz, der både har etableret sig international som violinist – blandt andet som koncertmester for 2. violinerne i Wienerphilharmonikerne – og som også har stået på dirigentpodiet i prestigefulde koncerthuse som Berlin, Cologne og München.