Foto: Nikolaj Lund

VISION

Danmarks Underholdningsorkester ønsker fortsat at være Danmarks mest folkekære orkester, der kommer rundt i hele landet sammen med tidens mest populære solister. Samtidig skal orkestret stadig markere sig blandt verdens bedste kammerorkestre og gøre sig bemærket for fortolkninger af særligt det wienerklassiske repertoire.

Bro mellem klassisk musik og populærmusik

Danmarks Underholdningsorkester er et af de ganske få orkestre i Europa, der bygger bro mellem den klassiske og den rytmiske musik uden at gå på kompromis med kvaliteten. Vi laver både store underholdende show-koncerter, hvor lyd og billede smyger sig omkring populære solister og orkester, ligesom vi laver elegante, raffinerede og magiske klassiske koncerter.

Jo flere publikummer, der følger med os fra den ene ende af musikkens spektrum til den anden, desto mere glædes vi.

Danmarks Underholdningsorkester er kendt for:
  • Koncerter, der samler tusinde publikummer omkring store koncertevents med tidens mest populære solister
  • Tilbagevendende kulturbegivenheder – nytårskoncerter, julekoncerter, sommerkoncerter – der samler generationer på tværs og skaber traditioner og samlingspunkter
  • Wienerklassiske koncerter på internationalt topniveau under ledelse af chefdirigent Adam Fischer
  • Kammerorkesterkoncerter, der henvender sig til dem, der ønsker at opleve den klassiske musik for første gang
  • Internationalt anerkendte og prisbelønnede indspilninger
Vi vil drive orkester på en ny måde

Underholdningsorkestrets identitet som samlende kulturinstitution gennem 75 år er et stærkt brand med et enormt publikum. Udover et enestående kunstnerisk niveau har orkestret været kendetegnet ved fleksibilitet, nysgerrighed, mod og evig lyst til at udfordre grænserne for, hvad et professionelt sammenspillet orkester kan og skal.

Alt dette skal forblive uændret. Uforandret. At vi nu er et privatdrevet orkester giver os helt nye muligheder for at være fleksible. Det gør det åbenlyst nødvendigt for os at være nysgerrige og opsøgende – og  som Danmarks første privatfinansierede orkester ønsker vi kun i endnu højere grad at rykke grænserne for, hvad et klassisk orkester kan og skal.

Med al den kærlighed og publikumsopbakning, vi har mærket siden efteråret 2014, har vi derfor også en ukuelig tro på, at det vil lykkes os at revolutionere måden, hvorpå man driver – og er – et klassisk orkester.

Underholdningsorkestret drives som et projektorkester på basis af en økonomi skabt af særligt tre store danske fonde, samarbejde med dansk erhvervsliv, egenindtjening samt fra 2017 en særbevilling på finansloven. Musikerne er ikke ansat fuld tid, men er honoreret for de projekter og koncerter, som de medvirker i.

Historien kort fortalt

I 2014 havde DR Underholdningsorkester 75 års jubilæum i Danmarks Radio. 2014 blev også året, hvor DR på baggrund af sparekrav valgte at lukke orkestret.

Stærke kræfter i dansk musikliv og dansk erhvervsliv tog initiativ til at fortsætte orkestret i privat regi. Afgørende for projektets kunstneriske kvalitet har været, at musikerne i det oprindelige orkester fortsat er dedikerede til ideen. Sammen med de to internationalt anerkendte dirigenter, Adam Fischer og David Firman, har de taget ansvar for projektet.

I 2015 blev der etableret et fundament under det, der nu hedder Danmarks Underholdningsorkester. Der blev udpeget en professionel daglig ledelse samt bestyrelse.

I februar 2016 faldt fundingen til orkestrets og chefdirigent Adam Fischers ønske om en samlet indspilning af Beethovens ni symfonier på plads – et projekt, der blev igangsat allerede i DR-tiden. Finansieringen markerede ligeledes, at Danmarks Underholdningsorkester som privatdrevet orkester var en realitet – som det første af sin slags i Danmark.

Orkestret er nu i fuld gang med indspilningerne og forventer release på de samlede Beethoven symfonier i foråret 2019.

 

Min mest uforglemmelige koncertoplevelse:
Var nok første gang, vi spillede uden dirigent. Det var en aften, jeg aldrig glemmer. Vi spillede i koncertsalen i det gamle Radiohus. Erik Heide og jeg spillede Vivaldi-koncert i a-mol for to violiner og strygeorkester.

Vi instruerede selv, og da det var første gang, vi spillede uden dirigent, fik det alle i orkestret til at sidde helt uden på kanten af stolen. Alle havde et stort ansvar for, at det skulle gå godt, og der var en nerve og et initiativ fra alle, der gjorde det helt magisk. Det kan ikke afvises, at tempoet blev lidt hurtigt, men der var drive og gnister!

Medlem af orkestret siden 2005.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Julie Eskær

Min mest magiske oplevelse med orkestret:
Var da vi spillede to numre med Tim Christensen i DR Koncerthuset til Mads og Monopolets 10 års jubilæumsudsendelse. Det var en træt lørdag formiddag, men vi fik alle – både musikere og panelet i programmet – gåsehud og tårer i øjnene, da vi mærkede musikkens og sangenes kraft som kæmpe kontrast til alle ordende. En meget smuk oplevelse. Se selv her.

Medlem af orkestret siden 2004.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Christine Enevold

Hvad synes du er specielt ved at spille i Danmarks Underholdningsorkester?

Da jeg for første gang spillede med Underholdningsorkestret, havde jeg aldrig før oplevet hverken orkestret eller Adam Fischer, og det var derfor en stor vitamin-indsprøjtning at deltage. Det er specielt at se den kærlighed orkestret har til sin dirigent og ikke mindst omvendt. Det er noget der kan tyde på at hver koncert fremover vil blive en ”happening”. Det glæder jeg mig til.

Medlem af orkestret siden 2015.

Øystein Sonstad

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Medlem af orkestret siden 2006.

Erik Heide

Min mest magiske oplevelse med orkestret:
Var den udsolgte koncert i Parken i 1994 med den guddommeligt syngende Placido Domingo. Luften sitrede af intensitet, allerede til generalprøven, hvor Domingo gav musikalske canapeer på sin sangformåen – det var nok den tids største sanger, vi skulle akkompagnere. Koncerten var en enestående musikalsk fest fra ende til anden. Domingo krængede sit hjerte ud, så publikum på Sportsmaster-siden – 200 meter væk – fik gåsehud. Ingen gik derfra uden for altid at være mærket af velklang.

Medlem af orkestret siden 1983.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Ivar Bremer Hauge

Min mest rørende oplevelse med orkestret:
Er uden tvivl vores sidste koncerter i DR-regi. Faktisk var en af de store udfordringer i efteråret 2014 at holde tårerne tilbage, når vi stod på scenen og mærkede publikums kæmpe opbakning og kærlighed til orkestret.

Det allermest rørende var vores allersidste koncert ved DRs juleshow. Jeg vil aldrig glemme den blanding af følelser, der kæmpede om pladsen, da vi stod på række i koncertsalen og modtog applaus. Stolthed over at at have kæmpet så hårdt, sorg over at det var sidste gang, vrede mod de ansvarlige og glæde over publikums varme, der strømmede over os fra 2000 mennesker i salen.

Medlem af orkestret siden 1981.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Mette Bugge Madsen

Min sjoveste oplevelse med orkestret:
Er svær at vælge. Vi har haft rigtig mange sjove ture til Jylland med drengene fra Bootleg Beatles og vores juleshows.

Men hvis jeg skal komme på ét show, der var det sjoveste, så må det næsten have været juleshowet i 2011, hvor Ditte Hansen var vært. Hun var eminent, hylende morsom og endte med at få hele orkestret op af stolene til sidste nummer, der vist nok var “YMCA”, mens hun dansede kinddans med vores oboist! Uforligneligt og uforglemmeligt.

Medlem af orkestret siden 2008.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Christian Ellegaard

Hvorfor er orkestret værd at kæmpe for?
Det er det, fordi det repertoire vi spiller – det klassiske og det rytmiske – rækker ud til store skarer af forskellige mennesker, der normalt ikke ville komme til koncerter med symfoniorkestre eller gå i Operaen. Vi vil rigtig gerne være med til at udvide folks horisont en smule. Og det synes jeg, vi gør.

Medlem af orkestret siden 2012.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Radi Radev

Min pinligste oplevelse med orkestret:
Var nok, da vi var på turne til Wien, og jeg lige inden vores store koncert fik store mavesmerter og måtte opgive at spille koncerten. Orkestret måtte finde en fagot-assistent med meget kort varsel – og de fandt heldigvis en god erstatning i fagottisten fra Wiener Philharmonikerne. Han kom to minutter inden koncerten startede.

Medlem af orkestret siden 2010.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Ignas Mazvila

*tekst følger*

Jerzy Trefon

Min mest rørende oplevelse med orkestret:
I september 2006 spiller orkesteret til P2 Prisen i det gamle Radiohuset på Frederiksberg. Annisette er solist. Med sin fantastiske stemme og utstråling synger hun “My Man’s Gone Now” fra Porgy and Bess, bare et par måneder efter at hun har mistet sin mand, Thomas Koppel. Det var enkelt, ærligt og med sådan en indledelse, at jeg for altid vil huske det, som det var i går.

Medlem af orkestret siden 2001.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Jan Harald Halvorsen

Min største oplevelse med Underholdningsorkestret var i efteråret 2015, hvor jeg medvirkede for første gang til en koncert med Adam Fischer. Det var helt fantastisk at opleve den energi og spilleglæde, som opstår under disse koncerter. Jeg har siden medvirket til samtlige koncerter med orkesteret, såvel de rytmiske som de klassiske.

Den store alsidighed i repertoiret gør det ekstra sjovt at spille med orkesteret. Efter mange år med et spændende og inspirerende musikerliv, føles det som et stort privilegium at få lov til at være en del af Underholdningsorkesteret. Det er noget særligt, og meget vigtigt at kæmpe for.

Medlem af orkestret siden 2015.

 

Katrine Øigaard

Min største oplevelse med orkestret:
Var da vi spillede med Bootleg Beatles i en udsolgt Royal Albert Hall i 2002. Stemningen var fantastisk, publikum levende og det var en virkelig dejlig oplevelse. Jeg synes vores koncerter med Bootleg Beatles-drengene er et rigtig godt eksempel på den måde, vi bygger bro mellem den klassiske og den populære musik.

Medlem af orkestret siden 1993.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Barbara Skorb-Stadnicka

I maj 2016 spillede vi Haydns og Mahler med Adam Fischer. Det er min til dato største oplevelse med orkestret. Som erfaren musiker må jeg forundres over Fischers sjældne evne til nærmest at være et ”medium” for musikken uden det almindelige behov for at kontrollere. Det er helt unikt.

Orkesteret er værd at kæmpe for fordi:

Musikerne elsker at spille sammen i Danmarks Underholdningsorkester, fordi der er en usædvanlig ånd af  – ”vi gør vores bedste sammen” – uanset om det er rytmisk eller klassisk musik, vi spiller. Og så har orkestret Danmarks suverænt største erfaring i at spille med rytmiske musikere. Disse to specialer kan ikke undværes af publikum!

Medlem af orkestret siden 2016.

Merete Steffensen

Jeg er mest stolt af orkestret, når ..

De øjeblikke, hvor jeg er aller mest stolt af orkestret, er lige efter alle vores koncerter. Efter de magiske koncerter med Adam Fischer er vi musikere nærmest høje af koncentration og magi. Men også på koncertturnéer med fx The Bootleg Beatles, Anthony and the Johnssons og til Ledreborg koncerterne har vi været som i en rus af musik. Applausen og anerkendelsen fra vores dejlige publikum efter hver en koncert er jeg stolt af.

Og så er jeg stolt af, at selv i musikkens by, Wien bliver orkestret mødt med anerkendelse og utrolig varm applaus.

Medlem af orkestret siden 2003.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Jonas Lindström

De dejligste og sjoveste øjeblikke med orkestret:

De dejligste øjeblikke med orkestret opstår, når vi spiller under Adam Fischer. Det samspil og den lydhørhed, som er mellem orkestret og Adam er helt unik. Jeg har mange gåsehudsoplevelser fra disse koncerter. Men det kan også være sjovt og rørende, som da orkestret i januar 2016 under en koncert med  Bootlegs Beatles endte med at danse rundt på scenen.

Orkestret består af fantastisk dygtige musikere, som udover at være teknisk dygtige alle spiller kammermusikalsk. Det betyder, at de i sjælden grad lytter og giver plads til hinanden. Der er en stor kærlighed og loyalitet mellem musikere. Alt dette skal der til for at skabe fantastiske musikalske øjeblikke.

Medlem af orkestret siden 2015.

Lotte Wallevik

Hvorfor er orkestret værd at kæmpe for?
Fordi det har bygget en unik lyd, og fordi den levende og energiske ånd i orkestret har så meget at give til sit publikum. Ádám Fischer, vores chefdirigent, er et geni, og ingen kan forblive uberørt, når de oplever hans kunst og dirigeren. Det er et priviligeie at have så stor en dirigent, der bringer verdensklassekultur til Danmark.

Medlem af orkestret siden 2013.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Kreeta-Julia Heikkilä

*tekst følger*

Medlem af orkestret siden 2010.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Patricia Andersen

*tekst følger*

Medlem af orkestret siden 2013.

Mette Termansen

Min dejligste oplevelse med orkestret:
Var da vi var gæstede Budapest, vores chefdirigent Ádám Fischers hjemby. Udover at være en fabelagtig og inspirerende dirigent er han også et rørende menneske, så da vi kom til Ungarn, inviterede han hele orkestret til middag. Han hentede os på hotellet og tog os først på en byvandring, hvor kun de nærmeste 5-7 personer kunne høre, hvad han sagde – men det tænkte han vist ikke nærmere over i sin begejstring!

Medlem af orkestret siden 1991.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Marianne Sørensen

Min sjoveste oplevelse med orkestret:
Er næsten svær at vælge ud, da der virkelig er så mange. En enkelt, som dog står ud, er et juleshow, vi spillede i Aalborg, hvor bl.a. Jamie Collum var solist. Vi havde alle rejst langt den dag og skulle lige i gang – men det kom vi så også på 30 sekunder pga. Jamies fantastiske spil og begejstring for at spille med os. Hans energi og glæde var utrolig smittende.

Medlem af orkestret siden 1998.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Agneta Bengtsson

*Tekst følger*

Medlem af orkestret siden 2009.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Monika Malmquist Larsen

Min sjoveste oplevelse med orkesteret:
Var da vi spillede på Oslofærgen “Queen of Scandinavia” til programmet “Musik i arbejdstøj”.  Det var til en serie af otte programmer, hvor vi besøgte flere arbejdspladser i Danmark, Ceres, Grundfos, Post Danmark osv.

På de forskellige arbejdspladser fortalte udvalgte medarbejdere om en begivenhed, de havde oplevet, og som havde betydet noget helt specielt for dem. Efterfølgende fik de mulighed for at vælge et stykke musik, som relaterede til lige netop den oplevelse – og her kom vi naturligvis ind i billedet. Vi kom vidt omkring i Danmark – men altså også en gyngende smuttur til Oslo.

Medlem af orkestret siden 1988.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

 

Niels Henkel

Min mest rørende oplevelse med orkestret:
Var uden tvivl den Beatles-forestilling, vi lavede i et cirkustelt ved Århus Festuge i 1994. For mig var der en fuldstændigt magisk sammenhæng mellem musikken af The Beatles, deres tekster og forestillingens personer, væsner og visuelle udtryk. Jeg var meget rørt, og den dybe mening, der lå i forestillingen, gav mig gåsehud hver eneste dag under vores gæstespil.

Medlem af orkestret siden 1993.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Niels-Ulrik Sahl Christensen

Min største oplevelse med orkestret:
Var da vi spillede med Pavarotti på Rosenborg Slotsplads. Udover at Pavarotti var en stor sanger og at Rosenborg Slot en fantastisk kulisse, så var var det enorme fremmøde også med til at gøre oplevelsen helt speciel. Der var mødt så mange op, at man var nødt til at stille ekstra tv-skærme op på Rådhuspladsen og i Kongens Have.

Medlem af orkestret siden 1977.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Per Brix Olesen

Min mest rørende oplevelse med orkestret:
Var en meget speciel koncertoplevelse med Ádám Fischer som dirigent, da vi for et par år siden spillede Beethovens 6. symfoni “Pastorale” i DR Koncertsalen. Ádám bringer altid det bedste ud af orkestret og fra de individuelle musikere, men den her koncert var endnu mere magisk.

Vi spillede som med en “fælles sjæl” med fuldt engagement, og atmosfæren var strålende. Jeg kiggede på Ádám Fischers øjne og følte, at jeg blev musiker for at opleve præcis den her koncert og for at  kunne dele min begejstring med mine kolleger og vores fantastiske publikum. Det er en aften, jeg aldrig nogensinde glemmer.

Medlem af orkestret siden 2006.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Dora Seres

*tekst følger*

Medlem af orkestret siden 2006.

Magda Stevensson

Mine bedste oplevelser med orkestret:
Har ofte været de store udendørskoncerter. At sidde på scenen i Ledreborg Slotspark og skue ud over menneskehavet i solskinsvejr – dét er lykke.

Koncerterne foregår i dagslys, så man kan se tilskuerne og deres glæde, som altid er vidunderligt umiddelbar. Man får den lige i hovedet imens man spiller, og ikke kun til sidst. Man er med til at gøre deres dag til en fest, og når der er så mange, så kan det bare ikke andet end at smitte gevaldigt af. Så det bliver altid en fest, og man kan ikke lade være med at sidde og smile stort.

Medlem af orkestret siden 1986.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Katarina Hindersson

*Tekst følger.

Medlem af orkestret siden 1984.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Helle Sørensen

Det bedste ved at spille i Underholdningsorkestret:
Er helt klart, at vi er så utroligt alsidige. Det er helt magisk at spille Mozart og Beethoven med Ádám Fischer, men på samme tid optræder vi med artister som Suzanne Vega, Ray Davies, Outlandish, Laleh, Katie Melua og mange andre. Vi har også stået på scenen med Bamse og Kylling, hvilket altid har været en fornøjelse, da børnene simpelthen har elsket det.

Det er meget priviligeret at spille i et orkester, som har så stor en bredde, en så dygtig chefdirigent og som på samme tid er så afholdt af publikum og andre kunstnere.

Medlem af orkestret siden 2011.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Rebecka Freij

Hvorfor er orkestret værd at kæmpe for?

Underholdningsorkestret har som intet andet orkester i Norden gennemgået en rivende udvikling de sidste 10 – 15 år – og er i dag et helt unikt ensemble. Det tager tid at opnå! Præcis som det tager tid for et træ at vokse sig stort og skønt. På kort tid kan det fældes. Det er mit inderste ønske, at dette helt unikke ensemble vil fortsætte med at leve langt ud i fremtiden.

Jeg har flere gange oplevet tårerne presse på ved publikums applaus efter koncert med Adam Fischer og Underholdningsorkesteret. Der opstår ganske enkelt en helt særlig følelse af, at koncerten vokser ud af et fællesskab mellem dirigent, orkester og publikum. Samspillet er så godt, at det ofte føles som om 40 bliver til 4 musikere. Det er sjældent.

Medlem af orkestret siden 2015. (Har spillet jævnligt i orkestret siden 1998.)

Kristine Algot Sørensen

At spille med orkestret er som at rejse:

Jeg spillede første gang med Underholdningsorkestret i efteråret 2015. Det var en kæmpe oplevelse at være en del af et orkester, der ikke blot er båret af en helt utrolig fælles musikalsk forståelse, men også har en fantastisk måde at samarbejde på. Underholdningsorkestret spiller kammermusik på et meget højt internationalt plan. Med Adam Fischer på dirigentpodiet er hver koncert et festfyrværkeri. Det kan bedst beskrives som en fælles musikalsk rejse, hvor jeg bagefter føler mig beriget på mange planer.

Medlem af orkestret siden 2015.

Arne Balk-Møller

Min mest rørende oplevelse med orkestret:
Var de sidste måneder, vi kæmpede for overlevelse i DR. Uanset hvilken koncert vi spillede i den periode, mærkede vi vores publikum som i mange minutter stod op og klappede – allerede inden, vi havde spillet en eneste tone.

Det var dybt rørende, og jeg følte virkelig det fantastiske sammenhold, vi har i orkestret. Vi spillede som gjaldt det liv eller død – hvilket det jo på en måde også gjorde.

Medlem af orkestret siden 1994.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Mette Thykier

Jeg er startet i orkestret efter, at det er blevet privat – og jeg ville aldrig have undværet Danmarks Underholdningsorkesters arbejde med Mozart, Beethoven og Schubert.

Orkestret er unikt fordi:

Samarbejdet mellem dirigent Adam Fischer og orkestret er helt unikt. Fischer tænker hurtigt, står aldrig stille og orkestret følger ham i ét og alt. Der er en sjælden og meget dyb forbindelse mellem chefdirigent og orkestret.  Fischers gnist i øjnene, hans passion for hver enkelt tone eller lyd, hans evne til at tage publikum sammen med ham ind i den magiske musikalske oplevelse, er helt utrolig. Det betyder, at koncerterne hver og en bliver uforglemmelige.

Medlem af orkestret siden 2015.

Madara Petersone

Min bedste oplevelse med orkesteret:
Var da vi i 1999 lavede “Manden der ønskede sig en havudsigt” med TV-2 og Schaufuss Balletten. Det blev opført i Musikhuset i Aarhus under festugen. Samspillet mellem musik og ballet gik op i et højere enhed, og jeg kan stadig få gåsehud bare ved tanken. Det var kæmpe stort og en meget rørende oplevelse.

Medlem af orkestret siden 1995.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Thomas Jensen

Hvorfor er Danmarks Underholdningsorkester værd at kæmpe for?
Det er det, fordi vi er unikke. Vi spiller alle genrer – og vi gør det fantastisk og tager det lige seriøst, om det er rock, pop eller klassisk. Vigtigst af alt også fordi vi bygger bro mellem de forskellige genrer og introducerer et nyt publikum for især den klassiske musik.

Medlem af orkestret siden 1997.

Medlem af Foreningen Danmarks Underholdningsorkester, aktionær.

Michala Mansa

Vi arbejder på at få information om de sidste musikere lagt på sitet.

De resterende