Hvad er status for Danmarks Underholdningsorkester?


31. oktober 2015

I de kommende måneder bliver det afgjort, om Danmarks Underholdningsorkester kan gå en fremtid i møde som privat orkester eller må lukke efter de populære nytårskoncerter med The Bootleg Beatles til januar.  Få direktør Stine Nissens svar på fire hovedspørgsmål her…

Hvad er den aktuelle situation omkring orkestret?

“I disse uger arbejder vi hårdt på at få det afgørende økonomiske fundament på plads under orkestret. Vi er i en intens  og konstruktiv dialog med en række danske fonde, der sammen skal tage økonomisk ansvar for, at orkestret kan fortsætte deres berømmede samarbejde med chefdirigent Adam Fischer. Hvis ikke dette lykkes inden jul, må orkestret lukke efter den landsækkende turné med The Bootleg Beatles i januar 2016.

Inden jul er det ydermere meget væsentligt, at vores politikere giver en mindre økonomisk håndsrækning til vores daglige

administrative drift. Den eneste alternative løsning vil være at hæve billetpriserne. Det vil være urimeligt over for vores publikum og vil næppe på sigt kunne fungere, da orkestret opererer i et marked, hvor alle vores konkurrenter får statsstøtte og derfor kan holde deres billetpriser på et nogenlunde ensartet niveau.

Hvorfor er de kommende måneder er afgørende for Danmarks Underholdningsorksters fremtid? Okestrets direktør, Stine Nissen giver et par af svarene her. Jakob Boserup
Hvorfor er de kommende måneder er afgørende for Danmarks Underholdningsorksters fremtid? Okestrets direktør, Stine Nissen giver et par af svarene her.
Hvis orkestret skal overleve, skal mange brikker derfor falde på plads inden jul.”

Hvorfor er der kun knap to måneder mere at arbejde i?

“Da orkestret blev lukket af DR for nu snart et år siden, bidrog mange danskere til en stor folkeindsamling. Pengene har været brugt til både at holde liv i orkestret og søge økonomiske samarbejdspartnere. Midlerne har været helt afgørende. De er blevet brugt med stor omtanke, men nu er de ved at slippe op.

Derudover står vi også med et orkester, hvor musikerne i snart et år har afholdt sig fra at søge nye karriereveje. De vil virkelig Danmarks Underholdningsorkester, men det er klart, at de er nødt til at søge andre veje, hvis vi ikke snart kan tilbyde dem en kontrakt og faste arbejdsforhold.”

Tror du på, at Danmarks Underholdningsorkester har en fremtid som privat orkester?

Ja, det gør jeg absolut.

Danmarks Underholdningsorkester er en gave for et bredt og væsensforskelligt publikum i hele landet, og en gave for musikbranchen. Orkestret bliver anerkendt verden over for deres raffinerede klassiske koncerter, alt imens de turnerer rundt i landet med tidens mest populære danske og internationale artister. Der er behov for et dansk orkester, der på denne måde bygger bro mellem den klassiske og rytmiske musik og mellem hovedstaden og resten af landet.

Vi oplever en stor opbakning og interesse fra musikbranchen, fra politikere, fra fonde og ikke mindst fra et dedikeret publikum, og derfor tror vi også på det. Vi har identificeret mulighederne og forberedt maskinrummet. Vi er helt klar til at løfte opgaven, hvis de afgørende økonomiske forudsætninger falder på plads inden jul.”

Hvad skal orkestret spille som privat orkester?

Danmarks Underholdningsorkester skal fortsat bygge bro mellem det klassiske og det rytmiske repertoire.

Samarbejdet med Adam Fischer er åbenlyst afgørende for orkestrets fremtid. Fischer er en af de mest interessante dirigenter i verden og garant for et tårnhøjt, internationalt anerkendt niveau.  Samarbejdet med ham skal fortsætte – i første ombæring med en indspilnings- og koncertrække af Beethovens samlede symfonier.

Sammen med de store spillesteder i provinsen har vi en ambition om at lave to til tre årlige landsdækkende koncertturneer, hvor den store orkesterlyd skal kombineres med tidens mest populære solister og sangskrivere fra den rytmiske scene. Det vil ske med en ny form for samarbejde, hvor spillestederne i højere grad vil være med til at definere, hvilke koncerter, der skal laves ude i landet – ud fra deres kendskab til deres lokale publikum. 

Og så vi er jo blevet “befriet” for at have en fast bopæl med en koncertsal, som vi skal fylde flere aftener om ugen. Det har vi valgt at se som en gevinst frem for et problem: Det skaber dels en fleksibilitet, der gør det muligt for os at leje os ind i lokaler, der passer til den musik, vi vil spille. Men det betyder også, at vi kan være til rådighed for de mange koncertsteder, tv- og filmproducenter, festivaler, samt solister og komponister i Danmark og i Nordeuropa, der har formatet til et samarbejde med et internationalt anerkendt kammerorkester.”

Nikolaj Lund