BEETHOVEN SYMFONI NR. 7


26. november 2017 16:00

Efteråret står i Beethovens tegn for Danmarks Underholdningsorkester med koncerter og indspilning af to af komponistens mest populære symfonier, nemlig den 3. og 7. symfoni. Denne eftermiddag gælder det Beethovens 7. symfoni og inden pausen Vivaldis berømte dobbeltkoncert for 2 violiner og Monteverdis Il combattimento di Tancredi e Clorinda for orkester og sopran, tenor og baryton.

Barok før pausen

Koncerten lægger ud med Vivaldis elskede a-mol koncert for to violiner – en perle fra barokmesteren. Det er orkestrets egne violinister ser er solister, nemlig Christine Enevold og Kreeta-Julia Hekkilä. Derefter opføres Monteverdis Il combattimento – en koncertopførelse for orkester og sopran, tenor og baryton af det tragiske slag mellem to elskende – Tancredi og Clorinda.

Beethovens festfyrværkeri

Beethovens 7. symfoni i A-Dur er en af hans mest sprudlende og energiske symfonier. Det er overdådig musik og med en af de aller smukkeste rolige satser Beethoven har komponeret. Den hurtige scherzo-sats er elsket for sin energi i hver en forrygende, hurtig tone, og finalen er et rent festfyrværkeri.

Program:

  • Antonio Vivaldi: Dobbeltkoncert i a-mol RV 522. Solister: Kreeta-Julia Heikkilä og Christine Enevold
  • Monteverdi: Il combattimento di Tancredi e Clorinda. Solister: Else Torp, sopran, Zoltán Megyesi, tenor, Lucas Bruun de Neergaard, baryton
  • Ludwig van Beethoven symfoni nr. 7 i A-Dur

Spillested

Konservatoriets Koncertsal

Julius Thomsensgade 3

1974 Frederiksberg C

(Dørene åbnes kl. 15

Uafhentede billetter

sælges i døren)


26. november 2017 16:00
Billetter

Adam Fischer

Dirigent

Ungarskfødte Adam Fischer (f. 1949) er uddannet på konservatoriet i Budapest med videre studier i Wien. Han er en efterspurgt dirigent inden for såvel opera- som koncertrepertoirer og har samarbejdet med en lang række førende internationale koncert- og operahuse – herunder Wiener Staatsoper, La Scala, Metropolitan, Wiener Philharmonikerne og London Philharmonic.

I 1998 tiltrådte han som chefdirigent for DR UnderholdningsOrkesteret, og i dag hvor orkestrets virkelighed er fundamentalt forandret, er han fortsat en krumtap og stærk initiativtager i orkestrets arbejde og koncertvirksomhed. Fra 2015/2016 er han desuden udnævnt til chefdirigent for Düsseldorfer Symfonikerne.

Se mere på www.adamfischer.at

Else Torp

Sopran

Else Torp har optrådt med bl.a. BBC Philharmonic, Scottish Chamber Orchestra, Gulbenkian Orchestra, danske landsdelsorkestre, Concerto Copenhagen og Lautten Companey Berlin. Else Torp er medlem af Paul Hillier’s Theatre of Voices og har optrådt på internationale scener som BBC Proms, Berliner Festspiele, Lincoln Center og ved flere udsolgte koncerter i Carnegie Hall. Else Torp har medvirket på mere end 30 indspilninger på Dacapo, Ondine og Deutsche Grammophon og den Grammy-vindende CD The Little Match Girl Passion på Harmonia Mundi. Med London Sinfonietta, Kronos Kvartetten og Theatre of Voices har Else Torp initieret og indspillet en lang rækker værker af Pelle Gudmundsen-Holmgreen for Dacapo. På samme selskab har Else soloproduktioner med Weyse, Kingo og Ib Nørholm. 2016 udkom duetten Distant Sky med Nick Cave og Else Torp på albummet Skeleton Tree samtidig med premieren på 3D dokumentaren One more time with feeling om albummets tilbliven. Else Torp synger live med Nick Cave and The Bad Seeds 20. oktober i Royal Arena i København. 24. september og 15. oktober kan man se hende i Den klassiske Musikquiz på DR K, og hun synger på Theatre of Voices’ jule-cd In Dulci Jubilo (Dacapo), som lanceres i Frederiksberg Kirke 24.november.

Zoltán Megyesi

Tenor

Zoltán Megyesi was born in 1975 in Szeged, Hungary. He began his studies there under the direction of Valéria Berdál. He graduated from the Szeged Faculty of the Liszt Ferenc Academy of Music and he obtained his PhD in mathematics at the same time.

His repertoire extends from Baroque sacred music and opera to contemporary music, including song cycles by Schubert, Schumann and Britten. He is a specialist in Mozart tenor roles and he is also sought after as the Evangelist in Bach’s passions. In addition to Hungary, he has performed in several European countries, in the USA, Japan and the Republic of Korea.

His stage appearances during the past years include performances conducted by Ádám Fischer (Monteverdi: Tancredi e Clorinda, Haydn: Salve Regina, Mozart: Ascanio in Alba – in the Auditorium of the Danish Radio), Helmuth Rilling (Händel: Messiah, J. S. Bach: St Matthew Passion, etc.) and Iván Fischer (Philharmonie Köln, Brugge Concertgebouw and Wiener Konzerthaus). He was one of the winners of the competition organized in Verona for the roles in Monteverdi’s Orfeo in 2007 and of the International Sacred Music Competition in Rome in 2011. His performance as Ferrando in Mozart’s Cosi fan tutte at the Budapest Spring Festival in 2006 received warm reviews. His operatic roles also include Tamino (Mozart: Die Zauberflöte), Tito (Mozart: La clemenza di Tito), Count Almaviva (Rossini: Il Barbiere di Siviglia), Orfeo (Haydn: Orfeo ed Euridice) and Pylades (Gluck: Iphygenie auf Tauris). He had a remarkable success as Don Ottavio in Mozart’s Don Giovanni in New York in 2011 and in 2017.

Lucas Bruun de Neergaard

Baryton

Lucas Bruun de Neergaard er en dansk baryton og dimmiterede i 2016 fra Det Kgl. Operaakademi i København, hvor hans hovedfagslærere var Susanna Eken og Christen Stubbe- Teglbjærg.
I 2011-12 var han elev på Det Jyske Musikkonservatorium ved Bodil Øland. Herefter fulgte et år med privatstudier i København, og i foråret 2013 blev han optaget på Det Kgl. Operaakademi, hvorfra han dimmiterede juni 2016.
Han har arbejdet med flere orkestre i ind- og udland og i forbindelse med 150-års jubilæet for Carl Nielsens fødsel sang han solistpartiet i dennes 3. symfoni både med Odense Symfoniorkester og i en TV-transmiteret koncert med Litauens Statssymfoniorkester.
I løbet af sin studietid har han bl.a. arbejdet med roller som Greven i Figaros Bryllup af Mozart, Eugen Onegin i Tchaikovskys opera af samme navn, Pelléas i Debussys Pelléas og Mélisande og The Protector fra George Benjamins Written on Skin. Som afsluttende eksamen fra Operaakademiet opførte hans årgang Poppeas Kroning af Monteverdi, hvori han sang partiet som Ottone.
Han havde sin debut på Det Kgl. Teater i Shostakovichs Lady Macbeth fra Minsk instrueret af Peter Konwitschny og har arbejdet med dirigenter som Giordano Bellincampi, Michael Bojesen, Christian Badea og Det Kgl. Teaters nye chefdirigent Alexander Vedernikov.
Lucas Bruun de Neergaard dyrker sideløbende med sit arbejde indenfor opera og oratorie desuden en stor lidenskab for liedgenren og har i løbet af sin studietid haft fornøjelsen af at arbejde med kapaciteter på dette felt som Helmuth Deutsch, Malcolm Martineau, Olaf Bär, Bo Skovhus, Andreas Schmidt m.fl..
Lucas Bruun de Neergaard var i 2016 modtager af et rejselegat fra det Danske Richard Wagner Selskab i København og var i sensommeren således selskabets udsendte stipendiat ved festspillene i Bayreuth.

Kreeta-Julia Heikkilä og Christine Enevold

Solister i Vivaldi