Stine Nissen ansat som direktør


29. april 2015

Danmarks Underholdningsorkester ansætter i dag en direktør og en programchef. Sammen skal de lede det nu privatiserede orkester ind i fremtiden. Direktørposten besættes med Stine Nissen, der har årelang erfaring med ledelse af kulturprojekter. Posten som programchef besættes med komponist John Frandsen. Sammen har de den brede vifte af kompetencer, der skal til for at skabe et forretningsmæssigt og kunstneriske afsæt for orkestret.

Med ansættelsen af Stine Nissen får Danmarks Underholdningsorkester en erfaren direktør, der gennem mere end 15 år har arbejdet i krydsfeltet mellem privat erhvervsliv og dansk kultur. Hun har været involveret i etablering og drift af en række kulturbegivenheder. Senest, og siden september 2014, har hun stået i spidsen for orkestrets kamp for overlevelse.

Stine Nissen siger: ”Vi står med et af de mest interessante orkestre i Europa. Et orkester, der har så stor betydning, at Wiener Philharmonien og Berliner Philharmonien skrev til det danske Folketing i efteråret for at appellere til at man reddede orkestret.  Samtidig har orkestret en massiv folkelig opbakning pga. de mange populære koncerter med danske solister.”

Hun fortsætter: ”Vi har analyseret situationen grundigt og mener, at der er belæg for at privatisere orkestret i en form, hvor de nuværende musikere er hyret på deltid. I første omgang skal vi konsolidere orkestret med en professionel bestyrelse. Herefter skal vi have skabt økonomisk grundlag for at videreudvikle orkestrets enestående og berømmede arbejde med dirigenten Adam Fischer. Og så glæder vi os til, at vi på lidt længere sigt også får orkestret ud i hele landet sammen med populære artister.”

Ved sin side får Stine Nissen en af Danmarks mest erfarne personer fra den klassiske musikscene, komponist og producer John Frandsen.

John Frandsen siger: ”Orkestrets samarbejde med Adam Fischer er bemærkelsesværdigt og berømmet. I 17 år har Fischer arbejdet med orkestret og skabt det samspil, der senest har betydet, at de har modtaget en af verdens mest prestigefyldte priser for deres Mozart-boks. Sammen havde de påbegyndt arbejdet med indspilningerne af Beethovens samlede symfonier. Et projekt, som allerede fra starten nød stor bevågenhed i det internationale musikliv. Men også et projekt, som vil få stor betydning for Danmark. Det samarbejde er grundstenen i projektet.”

Baggrund

Da det tidligere DR Underholdningsorkester blev lukket, var der overhængende fare for at miste et af Danmarks mest interessante og mest sammenspillede orkestre. Kombinationen af en stor folkelig indsamling samt økonomiske håndsrækninger fra fonde og private mæcener gjorde det muligt at komme gennem de første måneder af 2015. Her har en række kompetente mennesker fra dansk erhvervsliv og dansk musikbranche analyseret situationen og vurderet, at det er muligt at skabe en fremtid for Danmarks Underholdnings-orkester som privat projektorkester.

Danmarks Underholdningsorkester har i vinteren og foråret gennemført to koncerter med Adam Fischer til anmeldernes store begejstring. Søndag den 3. maj afholdes den sidste af de koncerter, det har været muligt at programsætte med Fischer i denne forårssæson. Orkestret kan opleves i Randers den 14. august med en stor folkelig bredt appellerende koncert med Bootleg Beatles og Hans Otto Bisgaard som konferencier.

Yderligere oplysninger

Direktør Stine Nissen. Tel. 28 26 35 36
Programchef, John Frandsen. Tel. 26 87 62 26

www.underholdningsorkester.dk

Fakta

Holdet bag Danmarks Underholdningsorkester

Direktør, Stine Nissen
Programchef, John Frandsen
Formand for musikerne i DUO, Mette Bugge Madsen
Producent, Jens Hoffmann
Producent, Maria Winter Jørgensen
Producent, Vibeke H. Larsen

Venneforeningens bestyrelse

Formand, Hans Otto Bisgaard
Næstformand, Malena Rønnow
Frans Rasmussen
Gunnar Vosgerau, kasserer
Michala Mansa
Niels Henkel

Kort om Stine Nissen

Stine Nissen har i mere end 15 år arbejdet i krydsfeltet mellem privat erhvervsliv og kulturliv. Hun har været involveret i etablering og drift af en række kulturprojekter og brandingprojekter, og har fungeret som rådgiver for en bred vifte af danske kulturinstitutioner fra DR over Experimentarium til Københavns Internationale Teater, Jazzfestivalen og mange andre. Herudover har hun beklædt stillingen som kommunikationschef for KODA og fungeret som rådgiver for Dansk Artistforbund, Dansk Komponist Forening og Dansk Musikerforbund og har dermed et bredt funderet kendskab til dansk musikliv. Siden september 2014 har hun stået i spidsen for orkestrets kamp for overlevelse.

Kort om John Frandsen

John Frandsen er komponist og producer. I 2013 opnåede han både national og international anerkendelse for sit Requiem, og har herudover med succes fået opført en række værker de seneste år. Ud over sit selvstændige hverv som komponist har han beklædt en række kulturpolitiske poster, bl.a. posten som formand for Dansk Komponist Forening. Han har desuden fungeret som producer for DR Underholdningsorkestret i en årrække.